Auteur: Website Vera Greutink
Uitgeverij: Uitgeverij Jan van Arkel, 2015
ISBN: 9789062245420
Aantal pagina's: 240
Verkrijgbaar via: groeneboekenshop.nl

Deze boekbespreking verscheen in Permacultuur Magazine nummer 3 en werd geschreven door Linder van den Heerik.

Afgelopen jaar verscheen bij Uitgeverij Jan van Arkel het boek Tuin smakelijk!: praktische permacultuur voor potten-, moes- en bostuin. De auteur, Vera Greutink, beschrijft in dit boek aan de hand van haar eigen tuin en ruime ervaring hoe je permacultuur kunt toepassen in potten-, moes- en bostuin. Het boek staat vol met prachtige foto’s, tekeningen en praktische tips hoe je nu zelf in de tuin met permacultuur aan de slag kunt gaan.

Vera Greutink

Als kind en tiener was Vera al bezig met tuinieren, wilde eetbare planten en kruiden. Toen ze in 1999 permacultuur ontdekte, sloeg de vonk meteen over: “Zo logisch, dat je niet snapt dat niet iedereen zo werkt”. Ze begon al gauw in potten op een balkon en later in een tuin de principes van permacultuur toe te passen. Inmiddels ontwerpt ze tuinen als eetbare paradijsjes, en schreef ze over permacultuur in onder andere Groei & Bloei (NL), Tuinen van Eden (BE) en Permaculture Magazine (UK). Dit alles culmineerde in 2015 tot de uitgave van het boek Tuin smakelijk!.

Insteek

Tuin smakelijk! is een helder geschreven moestuinboek dat toegankelijk is voor zowel beginnende als heel ervaren tuiniers die willen leren hoe ze met permacultuur in de tuin om kunnen gaan. In dit boek wordt niet zozeer ingegaan op de ethische en ontwerpprincipes van permacultuur, hier zijn immers al vele andere boeken over geschreven. Wel geeft het uitleg en talloze voorbeelden hoe je deze principes in de tuin kunt toepassen.

Inhoud

Vera beantwoordt de vele vragen waar je in de tuin tegenaan loopt, bijvoorbeeld hoe je kunt composteren, wat voor grond je in potten het best kunt gebruiken, hoe je planten in potten voedt en hoe en waarom je kan mulchen. Ze geeft praktische tips over de aanleg van je tuin, bijvoorbeeld hoe je je paden aanlegt, en of je dat in een rooster, een ruitvorm of met sleutelgaten doet. Maar ook onderwerpen als de planning van je seizoen, hoe je je groenten kiest, wat voor mulch je kunt gebruiken, hoe je werkende polyculturen ontwerpt en hoe je optimaal gebruikmaakt van de ruimte die je hebt, komen aan bod. Telkens geeft ze een uitgebreide beschrijving van de verschillende opties, voor- en nadelen hiervan en mogelijke materialen die je zou kunnen gebruiken.

Met tal van praktische tips en toepassingen, door Vera getest en verder ontwikkeld, wordt de beginnende tuinier en beginnende permie een hoop uitzoekwerk bespaard. Doordat je aan de hand van foto’s, tekeningen en beschrijvingen mee wordt genomen door Vera’s eigen tuin en ervaringen, krijg je stevige en inspirerende gereedschappen in handen om zelf mee aan de slag te gaan.

Opbouw

Het boek is opgebouwd van klein naar groot, van weinig ervaring naar meer ervaring. Het begint met tuinieren op balkons en in potten, gaat verder met kleine achter- en voortuinen, en gaat via tuinen zoals volkstuinen en buurtmoestuinen over naar bostuinsystemen. Bovendien bevat het een uitgebreide beschrijving van een aantal gewassen die goed zouden passen in bostuinsystemen.

Praktisch karakter

Wat mij heel erg aanspreekt aan dit boek is het sterk praktische karakter. Waar veel boeken over permacultuur de beginnende permie in vertwijfeling achterlaten door het hoge gehalte aan theorie, reikt dit boek de lezer stevige handvatten aan. Veel mensen hebben na hun introductie in die zee van theorie het gevoel gelijk in het diepe te zijn gegooid. Dit boek duikt direct de praktijk in en legt een aantal opties bij je neer waarmee je aan de slag kan. Nu vind ik persoonlijk die theorie achter permacultuur wel van enorm belang. Ik raad mensen dus ook aan om altijd een van de standaardwerken die uitgebreid ingaan op de theorie achter permacultuur te lezen. De vertaalslag van die theorie naar de eigen tuin roept in het begin bij veel mensen nogal wat vragen op. Tuin smakelijk! duikt in die lacune, daarom vind ik het een heel mooie aanvulling op het bestaande aanbod aan boeken over permacultuur. Des te meer omdat het nu eindelijk eens is geschreven vanuit onze eigen regio en ons klimaat in plaats van vertalingen van boeken uit totaal andere klimaten.

De vele prachtige foto’s en tekeningen en de heldere visuele opzet geven het boek een heel aantrekkelijke en inspirerende uitstraling. Als je dit boek hebt gelezen, kún je haast niet anders dan de principes van permacultuur in je eigen tuin ook uitgebreid toe gaan passen. Een groot fan ben ik ook van de beschrijvingen van polyculturen. Vera legt duidelijk uit hoe je deze zelf kan ontwerpen om zo efficiënt mogelijk van tijd en ruimte gebruik te maken, door gewassen zo te plaatsen dat ze minimaal met elkaar concurreren. Een echte verademing ten opzichte van de vele combinatieteelt-tabelletjes die uitgaan van vermeende een-op-een-relaties die tussen planten zouden bestaan (goeie buren, slechte buren).

Voor wie is dit boek nou het meest geschikt?

Eigenlijk kan ik niet anders dan stellen: voor iedereen die permacultuur in de tuin wil toepassen. Zoals ik eerder al schreef zullen zowel echte beginners als meer ervaren tuiniers zoals ik hun hart kunnen ophalen. De echte beginners zullen vooral veel hebben aan de duidelijke beschrijvingen van de basics. De meer ervaren tuiniers zullen wellicht de eerste hoofdstukken in grote lijnen scannen om zich vervolgens direct in onderwerpen zoals polyculturen en bostuinen in te graven. Een echte aanrader!