Auteur: Website Madelon Oostwoud
Uitgeverij: KNNV Uitgeverij, 2017
ISBN: 9789050116244
Aantal pagina's: 184
Verkrijgbaar via: groeneboekenshop.nl

Deze boekbespreking verscheen in Permacultuur Magazine nummer 7 en werd geschreven door Karin Hanus.

Nu meer mensen in de stad wonen en een klein stukje tuin of slechts een balkon hebben, is het goed om te weten dat je er ook aan permacultuur kan doen. Daarover gaat dit boek van Madelon Oostwoud. Het biedt volop inspiratie voor ontwerp, aanleg en onderhoud van een kleine eetbare tuin met vaste planten, en toont dat met tien ontwerpen van 6 tot 60 m². Alles zonder veel werk of onderhoud.

Origineel

Het boek is als een kleine tuin waarop een permacultuurontwerp is uitgetekend en uitgevoerd: op de kleine oppervlakte van 184 pagina’s geeft Madelon een zo volledig mogelijk beeld van alles wat bij natuurlijk tuinieren komt kijken. En het is een topper in originaliteit: lukt het niet met tekst, dan wel via een tekening of netjes in een schemaatje.

Waar het boek erin slaagt om creatief alles van permacultuur te omschrijven, boet het in op vlak van grondigheid. Alle onderdelen zijn voor een permaculturist met al wat ervaring herkenbaar en goed als opfrissing. Maar of de uitleg voldoende is om echt aan de slag te gaan als beginner betwijfel ik. Dit minpuntje vervaagt echter wanneer een groen kadertje opduikt met wat uitleg, een gouden tip, een weetje, of een verwijzing naar literatuur die het aangesneden onderwerp wél uitdiept. En dankzij die aanvullingen wordt het boek coherent en volledig.

Veel theorie én praktische tips

De titel suggereert nog andere kenmerken van de kleine stadstuin: eetbaar en vaste planten. Alle voorbereidingen daarvoor worden op een eenvoudige manier uitgelegd: je bodem leren kennen, compost maken, hoe je tuin ontwerpen en inrichten en water geven. Daarbij krijg je heel wat praktische tips over planten, combinaties, materialen, gereedschappen, snoeitechnieken en compost. In het boek is ook aandacht voor beestjes en dieren en welke planten en constructies je daarvoor voorziet. En tot slot leer je kort hoe je paddenstoelen kan kweken.

En als dat nog niet genoeg is, is er nog de losse bijlage met beschrijving van 200 vaste eetbare planten die het goed doen in ons klimaat. We krijgen een korte beschrijving met van struiken, fruitbomen, vaste planten en wilde planten met telkens een foto. Heel handig en weeral compact.

Een topper!

Een kleine eetbare tuin met vaste planten is een vlot geschreven boek, en is door de gevarieerde look en de vertellende schrijfstijl een ietwat apart boek in de reeks permacultuurboeken. De uitgave is verfijnder en dit uiterlijk maakt het een huis- en tuinhobbyboek. Het is leuk om in te kijken, het doet goesting krijgen. De doelgroep lijkt me, net zoals de titel doet vermoeden, de stedeling te zijn die zijn of haar tuin als verlengde van het huis ziet en als hobby geregeld interieur en ‘exterieur’ met iets nieuws opfleurt. Het boek reikt daarvoor heel praktische en nuttige tools aan. Een topper!