Oorspronkelijke titel: People and Permaculture
Vertaling: Lien De Coster
Uitgeverij: Uitgeverij Jan van Arkel, 2017
ISBN: 9789062240289
Aantal pagina's: 336

Deze boekbespreking verscheen in Permacultuur Magazine nummer 11 en werd geschreven door Karin Hanus.

Permacultuur is meer dan tuinieren. Dat liet het boek van Looby Macnamara People and Permaculture in 2012 al uitschijnen. Permacultuur in je Persoonlijke en Sociale leven is de vertaling ervan door Lien De Coster. Zij herschreef het ook deels naar onze cultuur en weekte voor ons permacultuur los van zijn groene imago. De titel spreekt voor zich: het heeft met relaties te maken, met samenwerken, meewerken, patronen, en dit alles in een holistisch ecosysteem.

Verander de wereld, begin bij jezelf

De hoofdgedachte is: doe dingen waar je energie van krijgt en je staat sterker ten opzichte van anderen, in de maatschappij en in de wereld.” Meer nog: Werk aanstekelijk met al het positieve dat je uitstraalt! Permacultuur begint bij jezelf en gaat nadien in interactie met al het andere, het sociale. Het positieve wordt benadrukt, want door de positieve veranderingen in jou trek je anderen aan en zullen ze je uitnodigen om te delen.

De eerste regels in het boek bevestigen dit: “Dit boek lezen is alsof je een landkaart voor de toekomst in handen houdt.” Iets verderop: “Permacultuur leert ons zoveel over het leven, (…) we kunnen elk probleem omzetten in een oplossing. We zijn een nieuwe wereld aan het scheppen. In deze wereld komen mensen en de planeet op de eerste plaats.”

De begrippen zijn niet nieuw en werden in menig groepsdynamische, psychologische, antropologische, communicatie- en organisatiekundige context uitvoerig geanalyseerd: samenwerken, co-creëren, delen, verbondenheid, relaties, gemeenschappen.

Maar door de bril van permacultuur wordt het toch intenser. Het biedt de mogelijkheid ons leven anders te beleven en te organiseren en de problemen die op ons afkomen met andere ogen te bekijken. “Wellicht komt er een dag waarop denken op een systematische manier zo diep geworteld is in onze levenshouding en in ons gedrag dat het woord permacultuur overbodig wordt. Op eenzelfde manier zullen we misschien ons voedsel niet langer van het etiket biologisch voorzien omdat het allemaal op die manier geteeld wordt.”

Een avontuur in zes delen

Permacultuur in je Persoonlijke en Sociale leven is opgebouwd uit zes delen. (1) Denken als een ecosysteem, waarin de permacultuurconcepten worden uitgelegd. (2) Diep naar binnen kijken legt de nadruk op zelfzorg en ten volle groeien. In (3) Elkaar horen, leren we luisteren naar anderen en communiceren om zo onze banden hechter te maken, conflicten te voorkomen en elkaar te steunen. (4) Samen leven gaat nog een stap verder en onderzoekt hoe we in gemeenschappen overvloedig systemen van zorg voor de mens kunnen creëren. (5) Verbinden met de wereld verbreedt ons bewustzijn tot de hele planeet om in (6) Onze toekomst aanvoelen het permacultuurontwerp te maken waardoor we vat krijgen op die toekomst.

Het ontwerpweb

Het boek is als een gids die je begeleidt naar een rijker leven, waar alles in verband staat met elkaar. Als individu kan je meer betekenen dan je je vaak realiseert. De oefeningen in het boek nodigen je uit om je daar bewust van te worden. Het is boeiend om het ontwerpweb te doorlopen, alleen voor jezelf of samen met anderen. Het ontwerpweb is een procesmatige checklist om te vinden wat past voor jezelf en de groep. Een van de elementen is het pakket van de twaalf ontwerpprincipes van permacultuur, uiteraard met een sociale invulling!

Het emotieloze van een vertaling

Door het belang en de diepzinnige betekenis die achter de zinnen schuilt, blijf ik, gek genoeg, bij de vertaling naar het Nederlands soms op mijn honger zitten en moet ik de Engelse versie van Looby ernaast leggen om de bedoeling te verstaan.

Dat heb je met vertalingen. Doorgaans lees ik liever in mijn moedertaal om alles goed te verstaan. Hier grijp ik naar het anderstalige boek, het oorspronkelijke, geschreven door Looby. De vertaling is, door de woordkeuze van Lien, voor mij niet altijd toegankelijk. Soms snap ik een zin niet en hem in het Engels zien verheldert vaak de betekenis, zonder dat ik zelf weet hoe ik hem zou vertalen. Waarmee ik meteen Lien toch een pluim geef, want zij is de uitdaging tot vertaling wel aangegaan!

Als je je leven meer in handen wil nemen, moet je zeker dit boek erbij nemen als leidraad. Het opent ogen en perspectieven, zowel voor jezelf als voor groepen en de hele mensheid. Het is immers niet niks om op dit moment beslissingen te nemen in harmonie met jezelf, de anderen en de Aarde.