Auteur: Anna Koster
Uitgeverij: KNNV Uitgeverij, 2017
ISBN: 9789050116053
Aantal pagina's: 207
Verkrijgbaar via: groeneboekenshop.nl

Deze boekbespreking verscheen in Permacultuur Magazine nummer 15 en werd geschreven door Lucrèce Roegiers (Website Yggdrasil).

Steeds meer mensen raken geïnteresseerd in eetbare bloemen. Gedreven chef-koks, altijd op zoek naar nieuwe verrassingen en dat ene tikkeltje dat van een gerecht een delicatesse maakt, hebben in de voorbije jaren geëxperimenteerd met eetbare bloemen. De hernieuwde belangstelling voor kruiden en voor het wildplukken, heeft het ‘onkruid’ eten met de fijne bloemetjes weer op de kaart gezet, een evolutie die begon op het einde van de vorige eeuw.

De Smaak van bloemen, een prachtig boek over eetbare bloemen van de hand van Jelena de Belder en Elisabeth de Lestrieux dat in 1991 verscheen, is reeds lang niet meer verkrijgbaar. En dat was een lacune.

Met Bloemen met SMAAK heeft Anna Koster die leemte waardig opgevuld.

Speelse opbouw

Het boek omvat een ruime inleiding om de lezer zin te doen krijgen en hem tegelijk te waarschuwen voorzichtig te zijn. Herhaaldelijk komt Anna Koster hierop terug. Daarna beschrijft ze in volgorde van de seizoenen vijftig eetbare bloemen. Ze heeft het kort over de teelt, de verkrijgbaarheid en vooral de bloeiperiode en de smaak met aansluitend een tip voor het gebruik. Verspreid over het boek staan aanlokkelijke recepten met bloemen. Daarnaast laat ze twintig experts hun top vijf van eetbare bloemen voorstellen, interessante maar ook enkele minder interessante. Achterin is gezorgd voor een uitgebreide bronvermelding, verkoopadressen van eetbare bloemen en een register van plantennamen. Het boek bevat helaas, op twee adressen na, uitsluitend gegevens voor Nederland, waardoor het voor Vlamingen geen wegwijzer is.

Geschikt voor iedereen met interesse

Het boek is geschreven vanuit een passie voor eetbare bloemen en geeft heel veel informatie.

Wie nog niet vertrouwd is met het gebruik van eetbare bloemen wordt hier grondig ingewijd. Wie al ervaring heeft zal hier eveneens zijn gading vinden. Het is vlot leesbaar geschreven waardoor Anna je helemaal meeneemt naar het rijk van de kleurige, geurige, smakelijke bloemen in klein en groot formaat. Het gehele boek is doorspekt met foto’s die een meerwaarde bieden: je ziet de bloemen waarover ze spreekt en de recepten nodigen uit om het ook eens te proberen.

Bekend en verrassend

Ze beschrijft bloemen waarvan velen wellicht weten dat ze eetbaar zijn zoals de goudsbloem, de paardenbloem, het madeliefje, de bernagie, de Oost-Indische kers. Bloemen van bekende kruiden maar waarvan minder bekend is dat ze eetbaar zijn krijgen er ook hun plaats, zoals de bloemen van diverse kolen, lavendel, bieslook. Tenslotte brengt ze de verrassende smaken op tafel van wat de meesten als sierbloemen kennen, zoals de anjer, het vlijtig liesje, de korenbloem, de tulp, de orchidee. Alles bij elkaar een boeiend boek vol nuttige informatie dat bruikbaar is als ideeënboek en tegelijk als naslagwerk.

Praktisch

Bij het boek zit een geplastificeerde minigids die je overal kan meenemen. Ze omvat de vijftig besproken bloemen met de wetenschappelijke naam, de bloeitijd, de groeiwijze, de smaak, de toepassing en enkele bijzonderheden, geïllustreerd met een foto. Handig om mee te nemen in de tuin of op een wandeling.

Een aanrader!